Site Overlay

Czym powinna charakteryzować się profesjonalna obsługa kelnerska?

Spędzanie czasu w restauracji w większości przypadków nie należy do codzienności, dlatego warto zadbać o zadowolenie każdego klienta tak, aby zechciał skorzystać z jej usług ponownie. Niestety, nierzadko zdarza się, że niewłaściwa obsługa może znacznie obniżyć komfort klientów, a tym samym zniechęcić ich do powrotu. Warto zatem dowiedzieć się jakie są zasady obsługi klienta w restauracji i wdrożyć je w swoim lokalu.

To, co jest dostrzegane jako pierwsze, to wygląd danego człowieka. Jak zatem powinien wyglądać kelner? Powinien przede wszystkim ubierać się schludnie. Wytworność kreacji natomiast jest dyktowana charakterem lokalu. W osiedlowej pizzerii raczej nikt nie będzie podawał dań we fraku i odwrotnie, w restauracji z gwiazdkami Michelin kelner nie będzie odziany w dres. Poziom i klasa wysławiania się także ma ogromne znaczenie w przypadku takiej osoby – wysoka kultura i elokwencja są więc warunkiem koniecznym.

Obsługa klienta w restauracji – krok po kroku

Wejście klientów

Na samym początku kelner musi powitać gości, a następnie wskazać im stolik. Co ważne, to on (lub ona) zawsze idzie z przodu. Musi oczywiście mieć ze sobą menu oraz karty drinków (najlepiej odliczone, dla każdego gościa osobno). Następnie powinien pomóc zasiąść do stołu. Jeżeli wśród gości jest kobieta, a kelneruje mężczyzna, powinien odsunąć, a następnie przysunąć jej krzesło. Później jest czas na podanie kart z menu. Podstawy kelnerstwa sugerują, że powinno się je podawać z prawej strony. Zamówienie musi zostać przyjęte po czasie, którego goście potrzebują na zapoznanie się z menu. Nie mogą jednak czekać zbyt długo.

Profesjonalny kelner – zasady podawania

Zimne napoje muszą zostać podane w przeciągu 3 minut od zebrania zamówienia. Dania natomiast najpierw podaje się dzieciom, później kobietom, a na końcu mężczyznom. Istotna może się wydać kolejność podawania potraw. Na samym początku (po napojach) pojawić się powinny przekąski, a także dodatki do dań, takie jak pieczywo. Główne danie podaje się na końcu.

Etap końcowy

Po zebraniu brudnych naczyń należy zapytać klientów, czy życzą sobie zjeść deser, wypić kawę lub herbatę. Następnie kelner (po poproszeniu przez gości) podaje rachunek w tzw. płatniku i daje czas na zapoznanie się z jego treścią. Ostatnią czynnością jest pożegnanie odwiedzających i zaproszenie ich do ponownych odwiedzin.

Na wszystko potrzeba czasu

Dopiero długie doświadczenie sprawia, że można kogoś nazwać mianem: dobry kelner. Jak nosić talerze, z której strony podać danie główne, zupę itp., pracownik na tym stanowisku uczy się z czasem. Zasad savoir vivre kelnera można nauczyć się z teorii, jednak to w praktyce nabywa się swobody i gracji w tym, co się robi.

Dodaj komentarz

Copyright © 2024 | Pijnazdrowie. All Rights Reserved. | Odżywienie