Site Overlay

Jedzenie ma znaczenie

Od lat wiadomo, że zdrowe odżywianie pozytywnie wpływa na ludzki organizm. Tak samo nieprawidłowe żywienie może skutkować problemami ze zdrowiem, dlatego warto jest zachować trzeźwy osąd przy wybieraniu swoich posiłków. Pozornie nieistotne rzeczy mogą robić duże różnice.

Warto wiedzieć, że codziennie ponad dwa miliony komórek w ludzkim organizmie ulegają zużyciu, a na ich miejscu pojawiają się nowe. Chodzi na przykład o komórki nabłonka, krwinki czerwone, komórki kości i wiele innych. Inaczej natomiast sprawa wygląda w przypadku ludzkiego mózgu. W nim znajdują się komórki nerwowe, które muszą służyć człowiekowi do końca życia, od momentu jego narodzin. Czas przed porodem jest bardzo istotny, ponieważ niedożywiona matka może urodzić dziecko, które będzie miało nawet o połowę mniej komórek nerwowych, niż zdrowy maluch. Złe odżywianie matki może więc powodować uszkodzenia mózgu i upośledzić rozwój dziecka. Nie istnieje jednak dieta, która byłaby idealna i jednocześnie niezmienna dla mózgu przez całe życie.

Można natomiast stosować metody znane od lat, które wpływają dobrze na pracę organizmu, w tym również mózgu. Chodzi oczywiście o picie czystej wody. Wszystkie informacje w mózgu przenoszone są za pomocą impulsów elektrycznych, od jednego neuronu, do drugiego. Kluczową rolę w tym procesie pełni właśnie woda. Kiedy organizm jest odwodniony, przekazywanie owych impulsów przebiega wolniej, przez co człowiekowi „gorzej się myśli”. Dieta dla mózgu wymaga tej substancji, zwłaszcza w przypadku osób pijących napoje wypłukujące wodę z organizmu, np. kawę, dlatego każdemu miłośnikami tego czarnego naparu poleca się zwiększenie dziennej ilości wypijanej wody.

Bardzo ważna jest świadomość tego, że wraz z pożywieniem człowiek dostarcza sobie odpowiednich składników odżywczych, które warunkują poprawne funkcjonowanie organizmu. Ważna jest nie tylko jakość posiłków, jakie spożywamy, ale też ich regularne przyjmowanie. Dlatego właśnie bardzo istotnym posiłkiem jest śniadanie! Według ekspertów, posiłek ten powinien posiadać odpowiednią dozę węglowodanów po to, żeby dostarczyć mózgowi odpowiedniej energii. Węglowodany są źródłem glukozy, która to jest swoistym paliwem dla wszystkich procesów energetycznych, które zachodzą w żywej komórce.

Dlatego najlepsza dieta dla mózgu i całego organizmu to spożywanie ok. 5 posiłków dziennie, w mniejszych odstępach i ilościach.

Sugestie

Specjaliści dietetycy sugerują, że człowiek powinien w tygodniu zjadać około 60 różnych produktów. Różnorodne, zdrowe odżywianie z wielu grup żywnościowych sprawi, że organizm otrzyma wszystkie potrzebne związki chemiczne. Dzięki temu zwiększy się chociażby odporność na choroby. Ważne jest także samo przygotowywanie jedzenia. Dla zdrowia powinno się unikać na przykład żywności nadmiernie przetworzonej, tak samo nie powinno się korzystać z kuchni mikrofalowej. Zamiast smażenia mięsa lepiej jest je ugotować, podobnie w przypadku warzyw lepiej sprawdzi się szybkie blanszowanie, niż długie gotowanie. Dzięki temu potrawy zachowają więcej składników odżywczych.

Warto sprawdzać zawartość składników odżywczych w kupowanych produktach. Pożywienie powinno dostarczać wielu potrzebnych witamin, zwłaszcza tych z kategorii B, a także kwasu foliowego, antyutleniaczy. Zdrowe odżywianie wymaga również obecności takich pierwiastków, jak selen, cynk, magnez, potas, wapń, żelazo. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest częste spożywanie warzyw i owoców, które pełne są zbawiennych dla organizmu substancji. Przy okazji większe zainteresowanie warzywami poszerza horyzonty kulinarne i pozwala na stwarzanie nowych, ciekawych potraw, jeżeli wcześniej warzywa traktowane były jako zwyczajny dodatek do dań mięsnych.

Trzeba przy tym wszystkim zwracać uwagę na to, by nie dostarczać organizmowi substancji toksycznych. Praktycznie każdy człowiek je spożywa bez świadomości, że ma to miejsce. Na przykład w potrawach grillowanych powstają szkodliwe dioksyny, podobnie w przypadku smażenia tłuszczu. Niebezpieczny jest także nadmiar soli kuchennej, pestycydy w owocach i warzywach itd. Systematyczne spożywanie toksycznych substancji może nieść wiele negatywnych skutków dla zdrowia.

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 | Pijnazdrowie. All Rights Reserved. | Odżywienie